Wandschildering ‘Het Gerucht’ van Moesman onthuld in The 5th Utrecht

26 mei 2023

Utrecht, 26 mei 2023 - Op donderdag 25 mei is bar restaurant The 5th officieel geopend aan het bekende Utrechtse plein De Neude. Deze locatie was eveneens de geboorteplek van de bekende Utrechtse schilder Joop Moesman. Ter ere van hem is er in het restaurant een wand­schildering onthuld van zijn iconische en spraak­makende werk ‘Het Gerucht’.

Bij de feestelijke opening én onthulling waren onder meer familie en oude bekenden van Moesman aanwezig. Het woord was aan Marijke Schreiner (CEO Stayokay), Felix Visser (stiefzoon van Moesman) en Philip Freriks (presentator en jeugdvriend van Felix). Na hun hartelijke woorden is de wandschildering onthuld en bekeken de genodigden het bekendste werk van Moesman onder het genot van een hapje en een drankje.

De grote wandschildering beslaat de gehele muur links van de bar en is zo’n 5 meter lang en 3 meter hoog. ‘Het Gerucht’ is een surrealistische schildering van een naakte vrouw die over straat fietst met op de bagagedrager een viool. Het schilderij kwam in opspraak door de onbedekte dame en werd in de jaren ‘40 zelfs op last van de burgemeester uit de Utrechtse tentoonstelling Kunstliefde gehaald. Gelukkig zijn we tegenwoordig niet meer zo preuts en is het schilderij nu te bewonderen, extra groot! Het Utrechtse kunstenaars­collectief ‘de Strakke Hand’ heeft de schildering op de wand gezet.

The 5th is het vernieuwde bar-restaurant­concept dat hoort bij het hostel Stayokay Utrecht Centrum, gelegen op Neude 4. De deuren zijn ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat geopend voor een lekkere lunch, borrel of diner met een zeer ruim aanbod aan vegetarische opties. Op maandag kan elke bordspel­liefhebber zijn hart ophalen tijdens de game night.

Noot voor de redactie (niet voor publicatie)

Voor meer informatie en beeldmateriaal kun je contact opnemen met:
Naomi Aserraf
n.aserraf@stayokay.com